Sketches for Landscape Interventions, Miki Velciov
The landscape interventions carried out by Miki Velciov in recent years have resulted not only in final monumental and, in many cases, durable works, but also in a "collection" of sketches revealing the process of their conception. Since it is about projects focused on the game of perception, where the desired image is composed on the viewer's retina from a single point of view, the so-called "privileged point," the prior elaboration of the assembly, with maximum accuracy, is a basic condition.
Through their precise and rational character, given by mathematical calculations, geometric schemes and topometric annotations, the sketches evoke spatiality in an abstract sense. Distances are numbers, orientations are vectors, inclinations are degrees. The text on the page is not only information, but a graphic sign. The relationship between the elements of the ensemble, as well as the relationship between the whole and the relief and vegetation are translated on the paper in structured compositions, ordered by networks of fine lines. Their integration in the landscape has an architectonic character even when interventions are temporary.
Sketches for Landscape Interventions questions the status of the sketch in the laborious process of the implementation of such large-scale interventions. Which is the boundary between the instrument-sketch and the aestheticized image sketch? For Miki Velciov the sketches represent the traces of a deep and elaborate mental labor. Their importance is even greater as the accuracy of the data is essential for in situ transpositions.
------
RO
Intervențiile în peisaj realizate de Miki Velciov în ultimii ani au avut ca rezultat nu doar lucrările finale, monumentale și, în multe cazuri, durabile, ci și o "colecție" de schițe care relevă procesul conceperii lor. Fiind vorba de proiecte care vizează jocul percepției, în care imaginea dorită se compune pe retina privitorului dintr-un singur unghi de vedere, așa-numit "punct privilegiat", elaborarea în prealabil, cu maximă acuratețe, a ansamblului este o condiție de bază.
Prin caracterul lor precis și rațional, dat de calcule matematice, scheme geometrice și adnotări topometrice, schițele evocă spațialitatea într-un sens abstract. Distanțele sunt cifre, orientările sunt vectori, înclinațiile sunt grade. Textul prezent în pagină nu este doar informație, ci și semn grafic. Relația dintre elementele ansamblului, dar și raportul întregului cu relieful și vegetația se traduc pe hârtie prin compoziții structurate, ordonate de rețele de linii fine. Integrarea lor în peisaj are un caracter arhitectonic chiar și atunci când intervențiile sunt temporare.
Sketches for Landscape Interventions chestionează statutul schiței în procesul laborios al implementării unor astfel de intervenții de mari dimensiuni. Care este limita dintre schița-instrument și schița-imagine estetizată? Pentru Miki Velciov schițele sunt urme ale unui travaliu mental profund și elaborat. Importanța lor este cu atât mai mare cu cât precizia datelor este esențială pentru transpunerea in situ.
--------
*Miki Velciov (n. 1968) a studiat pictura la Facultatea de Arte din Timișoara între 2010 și 2015. Relația cu natura este esențială în creația sa, dând fundament câtorva direcții de explorare: folosirea materialelor naturale în instalații care se concentrează asupra aspectelor imperceptibile pe care materia organică sau anorganică le ascund, realizarea unor proiecte de Land Art izolate și efemere și a unor intervenții de mari dimensiuni în peisaj. Din 2016, beneficiază constant de rezidențe artistice în țară și străinătate (Franța, Italia, Bulgaria, Germania) care îi permit punerea în practică a unor astfel de idei. Printre cele mai importante se numără rezidențele de la Cetate Art Danube din 2018 și 2019 și cea de la Villatalla, Italia (2019).
Este membru fondator al grupului Avantpost cu care a expus începând din 2014 la Timișoara, București și Novi Sad, folosind în proiectele incluse în aceste expoziții variate mijloace de expresie: pictură, sculptură, instalație, intervenție site-specific, obiect, video.
Curator: Maria Orosan-Telea